آدرس

آدرس فعلی سایت koreafan.eu است در صورت بروز هر مشکل آدرس بعدی koreafan.. میباشد .

ساماندهي

انجمن کره فن در ستاد ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي ثبت شد تاپیک

گروه تلگرام انجمن

گروه تلگرامی انجمن برای اطلاع رسانی از مشکلات انجمن و درخواست ها لطفا عضو بشین کلیک کنید



آيين زرتشت به عنوان کهن‌ترين دين آسيا
زمان کنونی: 04-07-2020، 02:33 PM
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: ─═हई╬ வ!ЯЗஐஇ ╬ईह═─
آخرین ارسال: ─═हई╬ வ!ЯЗஐஇ ╬ईह═─
پاسخ 1
بازدید 461

امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
دين به آيين زرتشت عنوان کهن‌ترين آسيا

آيين زرتشت به عنوان کهن‌ترين دين آسيا
#1
آيين زرتشت به عنوان کهن‌ترين دين آسيا، و به جهت اصالت ژرف و تکيه‌ي آن بر اقتدار شاهنشاهي ايران، تأثيرات کلاني را بر اديان پس از خود، به ويژه اديان سامي - ابراهيمي برجاي گذارده است. نمونه‌ي چنين تأثيري که ابعاد آن از ديرباز بر پژوهندگان تاريخ اديان آشکار بوده، انديشه‌ي «معاد و رستاخيز» است. زرتشت به عنوان نوانديشي پيشرو، براي نخستين بار و به گونه منسجم و پيراسته، انديشه‌ي «رستاخيز» را به جهان اديان عرضه داشت و چنين آموزش داد که در زماني خاص، با چيرگي نهايي و قاطع نيروي نيکي و راستي بر دروغ و بدي، تمام مردگان با تني مادي برخواهند خاست و انسان‌ها، پس از فرجامين داوري (گذر از رودي آتش‌ناک) در سعادت و خوشي و شادکامي، در زميني که ملکوت خداوند بر آن مستقر شده، جاودانه خواهند زيست. در چنين مقطعي، گذرايي زمان به پايان رسيده، چارچوب تاريخ فروشکسته و همچون زمان سرآغاز، جهانِ نيک، از هر گونه بدي عاري خواهد شد. اين آموزه‌ي بديع زرتشت که انديشه‌اي استوار و بنيادين در آيين وي است، در پي چيرگي سياسي - تمدني دودمان‌هاي ايراني (هخامنشيان، اشکانيان، ساسانيان) بر خاورميانه، تأثيرات عمده‌اي را بر آيين‌هاي اقوام سامي منطقه - به ويژه يهوديان - باقي گذاشته است.
انديشه‌ي موعود شناسي نيز به عنوان مکمل اصل «رستاخيز و معاد»، در آموزه‌هاي زرتشت مطرح بوده و همواره حضوري کلان در تعاليم مزدايي داشته است. در آموزه‌هاي موعود شناختي زرتشتي، از شمار فراواني انسان‌هاي موعود و منجي سخن مي‌رود که در آستانه‌ي رستاخيز، هر کدام از جايي و به گونه‌اي براي نابودي دروغ و چيرگي راستي و برقراري مزداپرستي، بر مي‌خيزند و پديدار مي‌شوند. زرتشت در آموزه‌هاي «گاهاني» خود، از کسي سخن مي‌گويد که در آينده خواهد آمد و راه‌هاي راست سعادت را خواهد آموخت (گاهان: يسن 45/3). او در جاهايي ديگر (گاهان: يسن 45/11؛ 46/3؛ 48/9 و 12؛ 53/2) از رهانندگان يا سودرسان‌ها (Saoshyant)يي سخن مي‌گويد که در آينده براي استقرار نيکي و راستي در چارچوب آموزه‌هاي زرتشت، خواهند کوشيد.
هر چند به نظر مي‌رسد که انديشه‌ي موعودها در سرودهاي زرتشت هنوز فاقد شخصيت‌يابي عمده است، اما بي‌گمان زرتشت آموزه‌‌ي نو و بي‌سابقه‌اي را در اين مورد عرضه داشته است؛ چرا که انگاره‌ي موعودها - بدين شکل و نحو - هيچ نمونه و مانندي در عقايد قوم هندوآريايي و ديگر اقوام هندوراوپايي ندارد و انديشه‌اي به کلي تازه و بي‌سابقه است، ضمن آن که قدمت، گستردگي و اصالتي که اين انگاره به طور اختصاصي در آيين زرتشت داشته و در طول تاريخ آن، انديشه‌ و آموزه‌اي در حال رشد و تکامل بوده، و نيز ارتباط تنگاتنگ و مستقيمي که انگاره‌ي موعودها با انگاره‌ي اصيل معاد دارد، همگي نشان دهنده‌ي اين حقيقت هستند که انديشه‌ي موعودها براي نخستين بار و به گونه‌اي بديع - آن گونه که نياز به سپري شدن چند سده براي رشد و تکامل داشته - و درست در چارچوب انديشه‌هاي معادشناختي زرتشت، از سوي او طرح و بيان شده است.
در اعصار پس از زرتشت، اشارات کلي گاهان به سوشيانس‌ها (منجي‌ها)، تشخص بيش‌تري يافت و با بياني اسطوره‌اي گفته شد که در آستانه‌ي رستاخيز، موعودي به نام Astvat-ereta (= تجسم راستي) و با لقب سوشيانس (در اوستا: Saoshyant؛ در پهلوي: Soshans) از آب درياچه‌ي کيانسه (= هامون) در سيستان بر مي‌آيد و دروغ را سرکوب و نيکي و راستي را در گيتي استوار مي‌سازد (زامياد يشت/96-89). در روزگاران بعد، با ترکيب اين اعتقاد مزدايي با طرح غير ايراني هزاره‌ها (مبني بر اين که حوادثي خاص در هر دوره‌اي از تاريخ، متناوباً تکرار خواهد شد) دو موعود ديگر به نام‌هاي اوشيدر Ushidar (در اوستا: Ukhshyat-ereta = پروراننده‌ي راستي) و اوشيدرماه (در اوستا: Ukhshyat-nemah = پروراننده‌ي نماز) به «سوشيانس» افزوده مي‌شوند و گفته مي‌شود که اين سه موعود، هر يک در ابتداي هزاره‌اي، از نطفه‌ي زرتشت که در بن درياچه‌ي کيانسه محفوظ است و هر بار، دوشيزه‌اي خاص با آب‌تني کردن در آن، بارور مي‌شود، زاده شده و در زمان خود، براي شکست دروغ و پيروزي
نویسنده :─═हई╬ வ!ЯЗஐஇ ╬ईह═─   آفلاین
#2
راستي، خواهند کوشيد. در اسطوره‌هاي متأخر مزدايي، ابعاد انگاره‌ي موعودشناختي مزدايي گسترده شده و نام موعودها و منجيان فراواني به ميان مي‌آيد. البتهافزوني شمار موعودها در روايات مزدايي اين دوره، سواي اين که برآمده از جايگاه مهمو بنيادين اصول فرجام شناختي و موعود شناختي در اين دين است، حاصل فشارها وتنگناهاي وارد به جامعه‌ي زرتشتي در اثناي هجوم مقدونيان و سپس تازيان، و اميد وانتظار زرتشتيان به رهايي هر چه زودتر از اين اوضاع دشوار بوده است. اين موعودها درروايات زرتشتي بر دو گروه‌اند؛ دسته‌ي نخست شامل پهلوانان و مقدساني هستند که درگذشته‌ي دور مي‌زيستند و سپس جاودانه شدند و هر کدام در جايي پنهان‌اند تا در زمانمقرر، خود را آشکار کنند و با ياري رساندن به سوشيانس، براي پيروزي راستي بکوشند [مانند: پشوتن پسر ويشتاسپ در کنگ دژ؛ اغريرث در سغد؛ فردخشت در دشت پيشانسه؛اوروتت نر پسر زرتشت در ور جمکرد؛ نرسي برادر جمشيد؛ توس؛ گيو پسر گودرز و … (بن‌دهش، ص9-128)]؛ و گروه دوم، موعودهايي هستند که پيش از اين وجود نداشته‌اند بلکه هر کدام در زمان مقرر زاده مي‌شوند؛ مانند اوشيدر، اوشيدرماه، سوشيانس وکي‌بهرام ورجاوند. بدين ترتيب و در مجموع، غالب متون مزدايي چنين روايت مي‌کنند کهدر آستانه‌ي هزارمين سال پس از زرتشت، نخست کي‌بهرام از هندوستان (يا افغانستان) وپشوتن - پسر ويشتاسپ - از کنگ دژ برآمده و پادشاهي و دين زرتشتي را استوار مي‌سازندتا آن که در آغاز هزاره‌، اوشيدر پديدار مي‌شود و رهبري دين را مي‌پذيرد و پس ازديدار با اورمزد، به عنوان معجزه، خورشيد را ده شبانه‌روز در اوج آسمان متوقفمي‌کند و صلح و آشتي و خرمي را در زمين مي‌گسترد. پس از پايان يافتن هزاره‌ياوشيدر، ديوي به نام ملکوس (Malkus) پديدار مي‌شود و زمين را دچار باران و توفانيسهم‌گين مي‌کند آن گونه که بسياري از مردم و جانوران نابود مي‌شوند. براي جبران اينتلفات، از ورِ جم‌کرد (= دژ زير زميني جمشيد؛ نگاه کنيد به: وي‌ديوداد، فرگرد دوم)مردمان و جانوران بسياري رهسپار سکونت بر زمين مي‌شوند. در ابتداي هزاره‌ي بعد،اوشيدرماه بر مي‌آيد و بيست شبانه‌روز خورشيد را در اوج آسمان مي‌ايستاند و نيکي‌هاو خرمي‌هاي بسياري را در زمين آشکار مي‌سازد و گروهي از موجودات اهريمني را نابودمي‌کند. نزديک به پايان هزاره‌ي اوشيدرماه، ضحاک از بند خود در کوه دماوند رهامي‌گردد و بسياري از آفريدگان را تباه مي‌کند؛ تا آن که گرشاسپ (سام) برانگيختهمي‌شود و ضحاک را به ضربه‌ي گرز خود، مي‌کشد و گيتي را از زيان‌کاري وي مي‌رهاند. در آغاز هزاره‌ي سوم پس از زرتشت، سوشيانس برمي‌آيد و پس از ديدار با اورمزد،خورشيد را سي شبانه‌روز در اوج آسمان متوقف مي‌کند. در زمان او، کي‌خسرو پديدارمي‌شود و پادشاهي گيتي و دين‌گستري را به دست مي‌گيرد تا آن که رستاخيز مردگان آغازشود[بن‌دهش، ص 128، 2-141؛ روايت پهلوي (بهار،ص281-277)؛ زند وهومن يسن، ص69-64؛ متون پهلوي، ص143)].



پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1017 - Can't find file: './koreafan_ZnvhsUg/mybb_threadviews.MYI' (errno: 2 "No such file or directory")
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('14185')