آدرس

آدرس فعلی سایت koreafan.eu است در صورت بروز هر مشکل آدرس بعدی koreafan.. میباشد .

ساماندهي

انجمن کره فن در ستاد ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي ثبت شد تاپیک

گروه تلگرام انجمن

گروه تلگرامی انجمن برای اطلاع رسانی از مشکلات انجمن و درخواست ها لطفا عضو بشین کلیک کنید



بازی شطرنج-انجمن koreafan
زمان کنونی: 10-15-2019، 05:32 AM
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: rahi
آخرین ارسال: rahi
پاسخ 0
بازدید 443

امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
شطرنج بازی انجمن koreafan

بازی شطرنج-انجمن koreafan
#1
اسب مهره‌ای ست که به همراه فیل از آنها
به عنوان سوار سبک یاد می‌شود. ارزش اسب برابر سه و نیم واحد پیاده‌است.
حرکت اسب به صورت ۲ خانه به سمت‌های جلو، عقب، راست و چپ و یک خانه در جهت
عمود بر آن (برای عقب و جلو به سمت‌های راست و چپ و برای راست و چپ به
سمت‌های عقب و جلو) خواهد بود. یعنی اگر اسب ۲ خانه به سمت جلو رفت حرکت
خود را با یک خانه‌ به چپ یا راست ادامه می‌دهد و در واقع مسیر را می‌شکندو
حرکتش را به مانند حرف L لاتین انجام می‌دهد. اسب تنها مهره شطرنج است که
مانعی برای حرکت او وجود ندارد و در صورتی که خانه مقصد تحت اشغال نباشد،
بدون هیچ مشکلی به آنجا برود. ( به اصطلاح می‌تواند بپرد.)
مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد
فیل (پیل)
 
فیل یکی از سوارهای سبک بازی
شطرنج است که ارزش تقریبی آن برابر با سه و نیم پیاده ارزیابی می‌شود. فیل
مهره‌ای است که می‌تواند به صورت اریب و در صورتی که مانعی نباشد یا خانه
مقصد مشغول نباشد، به طور نامتناهی به خانه‌ای در دوردست بنشیند. همانند
اسب، هر طرف سیاه یا سفید ۲ فیل دارند که با توجه به چیدمان آنها در صفحه،
یکی از آنها در خانه سفید جای می‌گیرد و دیگری در سیاه
.
از آنجا که مسیر اریب فیل همیشه
دارای یک رنگ است خ، فیل سفید همواره محکوم به حضور در خانه‌های سفید است
به همین دلیل یکی از فیل‌ها فیل سفید و دیگری فیل سیاه نامیده می‌شود.
رخ
 
رخ مهره‌ای قوی‌ در شطرنج محسوب
می‌شود که حضور آن به ویژه در انتهای بازی راهگشاست. رخ به همراه وزیر
«سوارهای سنگین» نامیده می‌شوند. هر بازیکن شطرنج ۲عدد رخ در اختیار دارد و
در مجموع ۴ رخ در کل صفحه موجود است که هر کدام در یکی از چهار گوشه صفحه
شطرنج (A۱, A۸, H۱, H۸) قرار می‌گیرند. رخ در شطرنج به صورت عمودی و افقی
حرکت می‌کند و می‌تواند در صورت نبودن مانع یا اشغال خانه مقصد، یک ستون یا
یک ردیف کامل را هم طی کند.
وزیر (فرزین)
 
وزیرها قوی‌ترین مهره‌های شطرنج
محسوب می‌شوند. قدرت یک وزیر برابر با ۹ پیاده ارزیابی می‌شود. وزیربه ۲
صورت اریب و مستقیم (عمودی یا افقی) حرکت می‌کند و به همان ترتیب مهره‌ای
را می‌گیرد. هر یک از طرفین بازی شطرنج فقط یک وزیر دارند. وزیرها بین شاه و
فیل قرار می‌گیرند یعنی وزیر سفید در خانه D۱ و وزیر سیاه در همان ستون در
خانه D۸.
مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد
شاه
 
حیاتی‌ترین مهره بازی ایست که
در واقع حضور تمام مهره‌های شطرنج برای دفاع از شاه خود و حمله یا تخریب
مستقیم یا غیر مستقیم شاه حریف هست. شاه فقط می‌تواند به تمامی اطراف و
خانه‌های مجاور خود برود. نکته‌های مهم در رابطه با شاه:
  • بین ۲ شاه همیشه باید لااقل یک خانه فاصله باشد.
  • در صورت این که شاه توسط هر یک از مهره‌های شطرنج (غیر از شاه حریف)
    مورد تهدید قرار گرفت، اصطلاحا کیش شده و ۳ راه (برای اسب ۲ راه) برای «رفع
    کیش» وجود دارد.


o ۱-حرکت دادن شاه
o ۲-گرفتن مهره تهدید کننده
o ۳-گذاشتن مانع در مسیر تهدید مهره تهدید کننده شاه.
از آنجا که اسب مانعی برای حرکت نمی‌شناسد، بنا براین رفع کیش با حربه آخر امکان ندارد.
حرکتهای استثنایی در شطرنج
قلعه شاه یا قلعه کوچک
 
حرکتی که درصورت وجود شرایط
زیر، شاه ۲ خانه به سمت رخ می‌رود و رخ به خانه بعد از شاه و آن سمت دیگر
شاه می‌رود. این حرکت حداکثر یک بار در بازی و در صورت برقراری ۳ شرط زیر
انجام می‌شود: ۱-شاه و رخی که می‌خواهد قلعه برود تا آن لحظه حرکتی نکرده
باشند. ۲- بین شاه و رخ هیچ مهره‌ای نباشد. ۳-شاه و محل عبور وی در هنگام
انجام این حرکت نباید با خطر مهره‌ای از حریف رو به رو باشد.(در معرض کیش
باشد.) اگر شرایط بالا برقرار بود، حرکت قلعه عبارت است از عبور شاه از
خانه مجاور خود به سوی رخ و قرار گرفتن شاه در خانه بعدی و قرارگرفتن رخ در
خانه مجاور شاه (همان خانه‌ای که شاه از آن عبور کرده یا به اصطلاح «از
رویش پریده»).
مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد
 
قلعه وزیر یا قلعه بزرگ
 
درست مانند قلعه شاه‌است ولی در سمت دیگر، یعنی عمل قلعه رفتن با رخ سمت وزیر انجام می‌پذیرد.
آن پاسان
 
این لغت فرانسوی به معنی در حال
حرکت است. به وقتی گفته می‌شود که سرباز می‌تواند در حرکتی که مقصدش سرباز
حریف نیست، سرباز حریف را بگیرد.
اگر سرباز یکی از طرفین در ردیف
پنجم خود (ردیف چهارم حریف) باشد و سرباز حریف در یکی از دو خانه چپ و یا
راست آن باشد، می‌تواند به پشت سرباز حریف رفته و آن را بگیرد.


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کاروان غدیر با 27 طلا به مقام چهارم بازی های پاراآسیایی رسید rahi 0 369 10-24-2014, 01:58 PM
آخرین ارسال: rahi
  بازی‌های پاراآسیایی 2014 - اینچئون rahi 0 352 10-23-2014, 10:31 AM
آخرین ارسال: rahi
  اتفاقی عجیب در مسابقات شطرنج انتخابی تیم ملی rahi 0 346 08-06-2014, 08:35 PM
آخرین ارسال: rahi
  نخستین طلایی ایران در بازی‌های آسیایی کیست؟ rahi 0 447 08-03-2014, 03:10 PM
آخرین ارسال: rahi
  فرنگی‌کاران نوجوان ایران به مقام سوم جهان رسیدند--انجمن koreafan rahi 0 321 07-17-2014, 03:50 PM
آخرین ارسال: rahi
  بانوان و ورزش بدنسازی-انجمن koreafan rahi 0 384 07-11-2014, 12:22 AM
آخرین ارسال: rahi
  آشنایی با ورزش سپک تاکرا-انجمن koreafan rahi 0 399 07-10-2014, 06:10 PM
آخرین ارسال: rahi
  قوانین پرتاب نیزه-انجمن koreafan rahi 0 368 07-10-2014, 05:59 PM
آخرین ارسال: rahi
  ورزش واتر پلو-انجمن koreafan rahi 0 343 07-10-2014, 05:54 PM
آخرین ارسال: rahi
  ورزش در آب-انجمن koreafan rahi 0 365 07-10-2014, 05:48 PM
آخرین ارسال: rahi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

MyBB SQL Error

MyBB has experienced an internal SQL error and cannot continue.

SQL Error:
1017 - Can't find file: './koreafan_ZnvhsUg/mybb_threadviews.MYI' (errno: 2 "No such file or directory")
Query:
INSERT INTO mybb_threadviews (tid) VALUES('643')