آدرس

آدرس فعلی سایت koreafan.eu است در صورت بروز هر مشکل آدرس بعدی koreafan.. میباشد .

ساماندهي

انجمن کره فن در ستاد ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي ثبت شد تاپیک

گروه تلگرام انجمن

گروه تلگرامی انجمن برای اطلاع رسانی از مشکلات انجمن و درخواست ها لطفا عضو بشین کلیک کنید



خواب خوب شبانه راز طول عمر بیشتر
زمان کنونی: 08-06-2020، 10:53 PM
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: ..::Baharmast::..
آخرین ارسال: ..::Baharmast::..
پاسخ 0
بازدید 437

امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
عمر خواب راز شبانه بیشتر خوب طول

خواب خوب شبانه راز طول عمر بیشتر
#1
خواب خوب شبانه راز طول عمر بیشتر

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا می گویند: افرادی که خواب خوب شبانه‌ دارند ، در مقایسه با دیگران از طول عمر بیشتری برخوردارند .
همچنین به باور این محققان ، زمان یک خواب خوب شبانه پنج تا هشت ساعت است .

به بهانه این خبر و شیوع زیاد اختلال خواب به بررسی بیشتر موضوع خواب می پردازیم .

«بی‌خوابی» یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که بر سلامتی و زندگی روزانه فرد تاثیر دارد . مبتلایان به بی خوابی معمولا در طول روز با خواب آلودگی و نداشتن تمرکز ذهنی و بعضا تند خویی و عصبانیت مواجه می شوند . نداشتن خواب کافی به زندگی شبانه روزی این قبیل افراد صدمه می زند.
بی‌خوابی گاهی در ابتدای خواب ، گاه نیمه شب و در مواردی صبح هنگام رخ می‌دهد . در بی خوابی فرد همراه با آن دارای افکار آزار دهنده نخوابیدن ، خواب ماندن صبح ، نرسیدن به کارها و اضطراب بوده و بدون وجود عامل بیرونی دارای دلواپسی است .
بیش از 31 درصد افراد جمعیت عمومی به بی‌خوابی مبتلا هستند و بسیاری از افراد که بی خواب هستند نیز به پزشک مراجعه نمی کنند ، زیرا به بی خوابی گذرا و ساده مبتلا هستند که بعد از مدتی برطرف می شود.
عواملی که باعث افزایش شیوع اختلالات خواب می شوند عبارتند از :
1- جنس مؤنث ، بیماری‌های طبی و روانی ، سوء مصرف مواد و سن زیاد .
2- گاهی اوقات بی خوابی عارضه ای از یک تجربه اضطراب برانگیز و یا انتظار چنین تجربه ای می باشد . مثلاً کسی که فردا امتحان دارد یا می خواهد در یک مصاحبه شغلی و تحصیلی شرکت کند .
3- واکنش سوگ و فقدان عزیزان فرد و یا سایر استرس های زندگی می تواند باعث اضطراب و بی خوابی شود . این نوع بی خوابی ها که واکنشی است اغلب ادامه نمی یابد و به درمانِ دارویی و برنامه ریزی شده دیگر نیاز ندارد.
توصیه می شود اگر رعایت توصیه های بهداشت خواب اثر نکرد ، گاهی تجویز یک داروی آرامبخش و خواب آور به طور کوتاه مدت لازم می شود . بی خوابی مداوم معمولاً فرد را مجبور به مراجعه به پزشک می کند .
انواع بی خوابی بر اساس مدت زمان آن
1- بی‌خوابی گذرا : تنها به مدت چند روز تا یک ماه طول می‌کشد و اغلب در اثر استرس شدید ، یک بیماری حاد یا خود درمانی ایجاد می‌شود .
بی‌خوابی گذرا بیشتر در سالمندان شیوع دارد، ولی ممکن است در هر سنی به سراغ افراد بیاید .
2 - بی‌خوابی‌های کوتاه ‌مدت : از یک تا شش ماه طول می‌کشد .
3- بی خوابی مزمن : اگر بی‌خوابی بیشتر از شش ماه طول بكشد ، مزمن تلقی شده و علل مختلفی هم دارد . از عوامل این نوع بی‌خوابی می‌توان به مصرف بیش از حد الکل و داروها و نگرانی وسواسی درباره ی بی‌خوابی اشاره کرد .
بی خوابی در کودکان
یکی از علل شایع بی خوابی در شیرخواران و کودکان ، تغذیه نامناسب و گرسنگی است .
همچنین اجابت مزاج و سوختگی ادرار ، گرما و سرمای زیاد محل خواب ، نور و سر و صدای زیاد ، باعث بی خوابی كودكان می شود .
از علل مهم دیگر بی خوابی کودکان آپنه خواب است که بیشتر در نوزادان و شیرخواران دیده می شود که در طی خواب تنفس قطع شده و باعث بیداری کودک می شود و متاسفانه عامل مرگ در گهواره نوزاد یا شیرخوار می شود و به مراقبت بیشتری نیاز دارد .
تاثیر استفاده از اینترنت و تماشای تلویزیون بر خواب
بررسی ها نشان می دهد افرادی که قبل از خواب ساعاتی را تلویزیون تماشا می كنند به ویژه با اینترنت كار می کنند ، احساس کم خوابی خواهند داشت .
براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ، امواج صادر شده از صفحه تلویزیون یا رایانه باعث بروز احساسی مانند روز بودن در چشم ها شده و مانع به خواب رفتن می شود بنابراین لازم است حداقل یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر اجتناب کرد .
اختلالات جسمی روانی و بی خوابی
اضطراب به دو صورت ساده و مزمن باعث بی خوابی می شود . اضطراب های ساده بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی منجر به بی خوابی می شود ، مثل اضطراب قبل از امتحان یا موقعیت خاص ، تغییر محل خواب و مسافرت كه در این موارد اغلب مشکل در آغاز خواب است . در جریان اضطراب های مزمن مثل اضطراب جدایی ، ترس از خواب دیدن و کابوس ، ترس از مردن و اتفاق ناگوار، افکار مزاحم وسواسی ، شب ادراری ، تنش‌های عضلانی مزمن نیز افراد دچار بی‌خوابی می شوند به طوری که هم در شروع خواب و هم در ادامه خواب دچار مشکل می شوند و بیدار شدن‌های مکرر باعث خستگی مفرط و خواب آلودگی در طول روز می شود .
ـ افسردگی : یکی از معیارهای تشخیص افسردگی ، بی خوابی است . افسردگی ، در شروع و ادامه خواب اختلال ایجاد می كند .
ـ پرکاری تیروئید ممکن است منجر به بی خوابی و کاهش خواب شود ؛ معمولاً خواب کوتاه و منقطع می شود .
درمان بی خوابی
اولین اقدام برای درمان بی خوابی ، ارزیابی دقیق مشکل بی‌خوابی است. بنابراین مطابق با علت بی خوابی و تشخیصی که مطرح می شود ، طرح درمانی تنظیم می شود.
برای رفع و درمان بی خوابی به چند نکته باید توجه كرد :
ـ برنامه خواب و بیداری خانواده باید از نظم و هماهنگی برخوردار باشد .
ـ فقط برای خوابیدن باید به رختخواب رفت و از رختخواب برای مطالعه و یا تفكر استفاده نشود .
ـ در صورت بروز بی خوابی ، دوش آب گرم مفید است .
ـ از خوردن غذای سنگین و پرچرب در شب خودداری شود .
ـ اگر بی خوابی طولانی بشود بایستی به پزشک مراجعه شود و بر اساس تشخیص پزشک ، داروی تجویزشده مصرف شود .
ـ از خود درمانی بخصوص استفاده خودسرانه از داروهای خواب آور خوددداری شود .
ـ در موارد محدودی مثل آپنه یا قطع تنفس هنگام خواب و چاقی مفرط که منجر به بی خوابی می شود ، بر اساس تشخیص پزشک لازم است از روش های جراحی و غیر دارویی استفاده شود .
توصیه هایی برای مقابله با اختلال خواب در سالمندان
- انجام ورزش روزانه به ویژه پیاده روی
- كاهش چرت زدن های روزانه
- خوابیدن سر ساعت معینی و بیدار شدن سر یک ساعت معین در صبح
- هنگامی به بستر بروید که واقعا احساس خواب می کنید.
- اگر زمانی که به بستر رفتید ، خوابتان نمی برد ، از بستر خارج شده و خود را با کاری سرگرم کنید تا زمانی که احساس کنید خوابتان گرفته است.
- از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنید .
- برای شب غذای سبک میل کنید .
- بعد از ساعت 6 بعد از ظهر مایعاتی مانند چای و نوشابه گاز دار کمتر مصرف کنید .
- از مصرف چای و قهوه پس از شام خودداری کنید .
- از خوابیدن در محیط های پر سر و صدا و در نور زیاد خودداری کنید .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Lightbulb مبتلایان به آکنه بیشتر عمر می‌کنند !!Maryam!! 0 567 09-28-2016, 09:19 PM
آخرین ارسال: !!Maryam!!
  چه اندازه خواب برای بدن مفید است؟ razieh 0 446 02-01-2015, 08:48 PM
آخرین ارسال: razieh
  طبع سردی ها و افراد عصبی بیشتر مراقب بیماری M.S باشند ♥ شــــــــــایستـــــه ♥ 0 388 11-09-2014, 12:44 PM
آخرین ارسال: ♥ شــــــــــایستـــــه ♥
  خواب کافی؛ تصفیه مغز ♥ شــــــــــایستـــــه ♥ 0 297 11-08-2014, 07:12 PM
آخرین ارسال: ♥ شــــــــــایستـــــه ♥
  کهنسالان دارای اضافه وزن بیشتر عمر می کنند ♥ شــــــــــایستـــــه ♥ 0 379 11-08-2014, 07:07 PM
آخرین ارسال: ♥ شــــــــــایستـــــه ♥
  کدام سرطان ها در ایران بیشتر هستند ؟ !!Maryam!! 0 420 11-07-2014, 12:18 AM
آخرین ارسال: !!Maryam!!
  10 نشانه اینکه خواب درست ندارید ..::Baharmast::.. 0 256 11-06-2014, 12:57 AM
آخرین ارسال: ..::Baharmast::..
  چرا خاراندن باعث خارش بیشتر می‌شود؟ maya20 0 333 11-01-2014, 03:11 PM
آخرین ارسال: maya20
  آیا کلسیم شیرهای پرچرب بیشتر است yalda73 0 303 10-18-2014, 02:35 PM
آخرین ارسال: yalda73
  خطرات نور مصنوعی در هنگام خواب ..::Baharmast::.. 0 312 10-01-2014, 01:30 AM
آخرین ارسال: ..::Baharmast::..

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان