آدرس

آدرس فعلی سایت koreafan.eu است در صورت بروز هر مشکل آدرس بعدی koreafan.. میباشد .

ساماندهي

انجمن کره فن در ستاد ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي ثبت شد تاپیک

گروه تلگرام انجمن

گروه تلگرامی انجمن برای اطلاع رسانی از مشکلات انجمن و درخواست ها لطفا عضو بشین کلیک کنید



چگونه فطرت خداشناسی در همه افراد بشر وجود ندارد؟
زمان کنونی: 01-22-2021، 01:16 AM
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: yalda73
آخرین ارسال: yalda73
پاسخ 1
بازدید 711

امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
در ندارد؟ بشر افراد وجود فطرت خداشناسی چگونه همه

چگونه فطرت خداشناسی در همه افراد بشر وجود ندارد؟
#1
چگونه فطرت خداشناسی در همه افراد بشر وجود ندارد؟
پرسش
ما مسلمانیم و اعتقاد داریم که خدایی وجود دارد و او را می‌پرستیم. گروهی مثلاً اعتقاد دارند که باید گاو بپرستند و یا آتش بپرستند. می‌خواهم بدانم کدام‌یک درست است؟ از نظر ما معتقدین به خدا پرستش خدا درست است و پرستش گاو و یا آتش خیلی غیر منطقی است. اما از نظر آنهایی هم که آتش یا گاو می‌پرستند پرستش ما غیر منطقی است. در کل سؤال من این است اگر ما بر اساس فطرت خداپرست شدیم پس آنها هم ادعا می‌کنند که این فطرت در ما وجود ندارد. در این‌جا تکلیف چیست گناه آنها و یا حجت درستی اعتقاد ما چیست؟
پاسخ اجمالی

خداوند تبارک و تعالی، وجود مطلق و کمال مطلق است که هیچ گونه عیب و نقصی در آن نیست. وجود بی همتایی است که توانایی انجام هر کاری را دارد و به همه اشیاء در تمام حالات و زمانها آگاه است، شنوا و بیناست، دارای اراده و اختیار است، زنده و خالق همه چیز و سرچشمه تمام خیرات و خوبیهاست، و همه موجودات (مخلوقات) را دوست دارد و نسبت به آنها مهربان است.
مفهوم واژه ی خدا از عمومی ترین و ساده ترین مفاهیمی است که همه ی انسانها حتی کسانی که منکر وجود خداوند هستند، نیز آن را درک می کنند.
هر چند شناخت کنه و حقیقت ذات خداوند تبارک و تعالی برای انسان غیر ممکن است ولی از راههای بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود. راههای شناخت خدا در یک دسته بندی کلی به راههای زیر تقسیم می شود:
1ـ راه عقلی (مثل برهان امکان و وجوب و مانند آن)
2- راه تجربی (برهان نظم)
3ـ راه دل (برهان فطرت)
آسان ترین و بهترین راهها، برهان فطرت (خدا شناسی از راه دل) می باشد که انسان با بازگشت به درون خویش، بی نیاز از هر گونه استدلال عقلی یا مشاهده تجربی خدای خویش را می یابد و از راه دل به کوی یار می رسد.
هر چند شناخت خداوند، در درون جان همه ی انسانها نهفته است ولی آداب و رسوم خرافی، تربیتهای غلط، تلقینهای سوء، غفلت و غرور، پرده هایی بر آن می افکند، ولی در هنگام بروز حوادث که انسان از همه جا نا امید می شود، هر گونه فکر شرک آلود را از دل زدوده و انسان بی اختیار متوجه عالم ماورا طبیعت می شود.
نتیجه این که حجت و دلیل بر درستی اعتقاد ما علاوه بر ادله عقلی، آشکار شدن حقیقت فطرت توحید در هنگام بروز طوفان حوادث می باشد؛ و این فطرت در درون همه ی افراد (حتی انسانهایی که ادعا می کنند خداوند وجود ندارد نیز)، وجود دارد.
اما حجت و دلیل بر نادرستی اعتقادات گاو پرستان و آتش پرستان و غیر آنها:
1.نداشتن دلیل خرد پسند.
2. ادله عقلی، نادرستی این اعتقادات را آشکار می کند؛ چون عقل هر انسانی می فهمد موجودات ناقص و محدود و محتاج مثل، گاو و یا آتش نمی توانند همان موجود خالق، قادر، بی نیاز و عالم مطلق و بی نهایت باشند.
3. فطرت انسانی در لحظات خطر متوجه آتش و گاو نمی شود، بلکه متوجه همان وجود آگاه و قادر مطلق خواهد شد.

مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد

مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد
نویسنده :yalda73   آفلاین
#2
پاسخ تفصیلی

برای روشن شدن پاسخ لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:



1 ـ مفهوم واژه خداوند، از مفاهیمی است که هر انسانی حتی منکران وجود خداوند نیز تصویری از آن در ذهن خود دارند. چون همه می دانند خداوند یعنی موجودی که خالق همه موجودات، توانای بر هر کار، آگاه بر همه چیز، بینا، شنوا، حی و زنده، و... می باشد، گر چه وجود چنین خدائی را نپذیرند.



2 ـ هر چند مفهوم واژه خداوند از عمومی ترین مفاهیم است، ولی شناخت حقیقت و کنه ذات خداوند برای انسان ممکن نیست، چون ذات خداوند نامحدود و بی نهایت است و علم یعنی احاطه بر معلوم، و انسان چون ذات و خصوصیات او محدود است نمی تواند به حقیقت ذات خداوند پی ببرد.



«لا یحیطون به علما[1]، بر خداوند احاطه علمی پیدا نمی کنند» و شاید به همین دلیل است که قرآن مجید در معرفی خداوند از طریق بیان صفات جمال و جلال نظیر غنی، علیم، حکیم، سمیع، بصیر، علی، کبیر، رحمن، رحیم، کبیر، خالق، فاطر و... به معرفی پروردگار متعال پرداخته است.[2]



علاوه اینکه انسان از طریق حواس با اشیاء خارجی ارتباط برقرار می کند و معرفتی بدست می آورد و ذات خداوند تبارک و تعالی شبیه و مانند هیچ چیز نیست «لیس کمثله شی».[3]



3 ـ هر چند حقیقت ذات خداوند قابل شناخت کامل نیست ولی از راههای بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود که در یک دسته بندی کلی به راههای:



الف ـ راه عقل مثل برهان امکان و وجوب



ب ـ راه حسی و تجربی یا برهان نظم[4]



ج ـ راه دل یا برهان فطرت ، تقسیم می شوند. [5]



4 ـ آسان ترین و بهترین راه شناخت وجود خداوند ، راه دل یا برهان فطرت است. یعنی در درون اعماق روح انسانی، شناخت، گرایش و عشق به خداوند نهفته است. همیشه یک نقطه نورانی و یک جاذبه نیرومند در درون قلب انسان وجود دارد که خط ارتباطی او با جهان ماوراء طبیعت و نزدیکترین راه به سوی خداست.[6]



5 ـ هر چند شناخت خداوند و گرایش به سوی او و نور توحید در درون جان همه انسانها نهفته است ولی آداب و رسوم خرافی، تربیتهای غلط، تلقینهای سوء، غفلت و غرور، مخصوصاً به هنگام سلامت و وفور نعمت، پرده هایی بر آن می افکند، ولی هنگامی که طوفان حوادث از هر سوی وزیدن گرفته و گرداب مشکلات در برابر انسان نمایان گردد، انسان دست خود را از همه اسباب ظاهری کوتاه می بیند و از همه جا نا امید می شود، در این هنگام است که پرده ها کنار می روند و آن نقطه نورانی دل آشکار می شود و هر گونه فکر شرک آلود را از دل زدوده و در کوره این حوادث از هر ناخالصی خالص می گردد[7] و انسان بی اختیار به سوی عالم ماورا طبیعت می رود.



به همین دلیل آیات متعددی از قرآن کریم از این طریق، نعمت فطرت خدا جویی را یادآوری می نمایند.[8]



پیشوایان بزرگ اسلام نیز کسانی را که در مساله خداشناسی سخت در تردید فرو می رفتند از همین طریق ارشاد می نمودند برای نمونه به این قطعه تاریخی توجه نمائید:



مرد سرگردانی که در امر خداشناسی گرفتار شک و تردید شده بود، خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد:



« ای فرزند رسول خدا(ص) مرا راهنمایی کن به این که خدا کیست! زیرا وسوسه گران مرا حیران ساخته اند، امام فرمودند: ای بنده خدا! آیا هرگز سوار بر کشتی شده ای ؟ عرض کرد آری، فرمود: هرگز کشتی تو در آنجایی که هیچ کشتی دیگری برای نجات تو نبوده، و قدرت بر شناگری نداشته ای، شکسته است ؟ عرض کرد: آری، فرمود: در آن حالت آیا قلب تو به این امر تعلق گرفت که موجودی هست که می تواند تو را از آن مهلکه نجات دهد ؟ عرض کرد آری. امام صادق علیه السلام فرمود: او خداوندی است که قادر بر نجات است در آنجا که هیچ نجات دهنده و فریاد رسی نیست.

مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد

مهمان نميتواند عکس هاروببيند براي ثبت نام اينجا کليک کنيد



موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Heart شناخت کنه ذات خداوند امکان ندارد!! ❀ مصطفی ❀ 0 574 04-26-2015, 05:30 PM
آخرین ارسال: ❀ مصطفی ❀
  مطالبی درمورد خداشناسی yalda73 7 900 04-04-2015, 03:25 PM
آخرین ارسال: ❀ مصطفی ❀
  راه های خداشناسی yalda73 6 833 09-25-2014, 02:58 PM
آخرین ارسال: **MAHSA**

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان